96 %
Andel patienter som erbjuds tid inom 20 dagar till Hjälpmedel Stockholm.
(2020: 98 %).

- Hälso- och sjukvård i tid
- Befintlig sida: Kort väntetid – ett mål för hjälpmedel
6.4 Kort väntetid – ett mål för hjälpmedel
Hjälp inom avtalad tid
Samtliga fyra hjälpmedelsverksamheter inom SLSO (Förbrukningshjälpmedel i hemmet, Hjälpmedel Stockholm, KommSyn Stockholm och Medicinteknisk apparatur i hemmet) erbjuder expertishjälp och rådgivning till förskrivare per telefon och mejl.
Tillgänglighet förskrivartelefon | Mål | Uppfyllelse |
---|---|---|
Förbrukningshjälpmedel i hemmet | 90 % | 100 % |
Hjälpmedel Stockholm | 80 % | 100 % |
KommSyn Stockholm | 80 % | 100 % |
Medicinsk apparatur i hemmet | 80 % | 95 % |
Figur 6:2 │ Andel godkända telefonsamtal enligt mätning.
Hjälpmedel Stockholm och KommSyn Stockholm har också i uppdrag att erbjuda så kallade hjälpmedelskonsultationer. Tillsammans med vårdpersonal träffar patienten en hjälpmedelskonsulent och eventuellt en tekniker för att få rätt hjälp. Remiss skickas med information om patientens problem och målsättning för ett specifikt hjälpmedel. Patienten ska erbjudas en besökstid inom 15 respektive 20 dagar. Vid besöket närvarar patient, vårdpersonal, hjälpmedelskonsulent, anhörig eller assistent vid behov samt eventuellt även en hjälpmedelstekniker.
99 %
Andel patienter som erbjuds tid inom 15 dagar till KommSyn Stockholm.
(2020: 99 %).
Vad är Kloka hjälpmedelslistan?
Kloka hjälpmedelslistan är det sortiment av hjälpmedel som ska förskrivas om det uppfyller patienternas behov. Den tas fram för att få ett funktionellt och kostnadseffektivt sortiment.
2020 | 2021 | |
---|---|---|
Förbrukningshjälpmedel i hemmet | 82 % | 95 % |
Hjälpmedel Stockholm | 80 % | 97 % |
KommSyn Stockholm | 78 % | 99 % |
Medicinteknisk apparatur i hemmet | 98 % | 99 % |
Figur 6:3 │ Andel hjälpmedelsleveranser som har levererats i tid