Insikter, utmaningar & förbättringar

Vårt årliga kvalitetsbokslut visar en del av de resultat som vi inom Stockholms läns sjukvårdsområde har uppnått under 2023. De bygger på information som är hämtad från kvalitetsregister för vården, statistik från journalföring och resultat av enkäter bland våra patienter, brukare och deras närstående.

Genom att öppet redovisa resultaten skapar vi delaktighet och får också verktyg för att kunna jämföra och följa upp, vilket ger underlag till fortsatta förbättringar. Med den kunskapen i bagaget har vi bättre förutsättningar för att, tillsammans med patienter och deras närstående, hitta processer för en hälso- och sjukvård som är säker, effektiv, jämlik och tillgänglig.

Patientens delaktighet är en framgångsfaktor. Att som patient inte bara ta del av hälso- och sjukvården, utan att aktivt medverka genom att vara delaktig före, under och efter sitt vårdbesök är viktiga delar i tillfrisknandet. Det bidrar till mervärden som ökad patientsäkerhet och motivation, samt en bättre upplevelse för både patienter och medarbetare i vården.

Digitalisering är för många en möjlighet till ökad tillgänglighet. Vårdappen Alltid öppet, som lanserades i april 2019, har utvecklats löpande för att tillmötesgå patienters och medarbetares behov. Idag erbjuder många inom vården till exempel digitala kallelser, möjlighet till videomöte eller chatt med vårdpersonal. Invånarna i Stockholms län kan idag också ta del av sin journal och provsvar via e-tjänsterna på 1177.se.

De digitala tjänster som finns idag och som fortsatt kommer att utvecklas över tid, skapar mer utrymme för dem som behöver mer av vår tid på mottagningarna, samt underlättar för dem som har svårt att ta sig till oss.

2023 års kvalitetsbokslut visar åter hur vi kan använda mätbara fakta för att få ökad insikt inom områden som förbättrats, men också vilka utmaningar vi har. Vi fortsätter vårt arbete med ständiga förbättringar.

Maria Ohlson Andersson
Närsjukvårdsdirektör
Stockholms läns sjukvårdsområde (SLSO)

SLSO bedriver hälso- och sjukvård, forskning och utveckling

Stockholms läns sjukvårdsområde (SLSO) erbjuder hälso- och sjukvård i Region Stockholms regi och har verksamheter i merparten av länets kommuner och stadsdelar. Vi är många människors första kontakt med sjukvården och det ska gå snabbt att få rätt hälso- och sjukvård hos oss.

SLSO är en av Sveriges största vårdgivare och varje år genomför vi nära sex miljoner patientmöten inom öppen- och heldygnsvård. Vi bedriver hälso- och sjukvård inom områdena psykiatri, primärvård, somatisk specialistvård, samt habilitering och hjälpmedel. I samverkan med Karolinska Institutet (KI) bedriver SLSO omfattande forsknings- och utvecklingsverksamhet.

Tillsammans är vi cirka 12 100 medarbetare och med patientens fokus skapar vi förutsättningar för att ge rätt vård när och där du behöver den.

Geriatrik/ASIH:
geriatrik, avancerad sjukvård i hemmet (ASIH) och Palliativt kunskapscentrum.

Habilitering:
stöd och behandling till personer med funktionsnedsättning, tolkcentral.

Hjälpmedel:
rörelsehjälpmedel, kommunikationshjälpmedel, kognitionshjälpmedel och hörselhjälpmedel, samt medicinteknisk apparatur och förbrukningshjälpmedel för bruk i patientens hem.

Primärvård:
vårdcentraler, barnavårdscentraler, ungdomsmottagningar, barnmorskemottagningar, gynekologiska specialistmottagningar, mansmottagningar, logopedmottagningar, rehabiliteringsmottagningar samt mottagningar för sexuell hälsa.

Psykiatri:
vuxenpsykiatri, barn- och ungdomspsykiatri, beroendevård, rättspsykiatri, specialiserad ätstörningsvård och kunskapscentrum Transkulturellt Centrum.

Somatisk specialistvård:
Närakuter, Akademiskt specialistcentrum (reumatologi, diabetes, neurologi, obesitas och kliniska studier) och Centrum för cancerrehabilitering.

Forskning, utveckling och utbildning:
inom primärvård, psykiatri, beroendevård, barn- och ungdomspsykiatri, äldrevård, habilitering, folkhälsa, hälsoekonomi och risker i arbets- eller omgivningsmiljö.

En vanlig dag