- Hälso- och sjukvård i rimlig tid
- Befintlig sida: Kort väntetid – ett mål för hjälpmedelsv...
6.4 Kort väntetid - ett mål för hjälpmedelsverksamheterna
Hög tillgänglighet för patienter
Samtliga fyra hjälpmedelsverksamheter inom SLSO (Förbrukningshjälpmedel i hemmet, Hjälpmedel Stockholm, KommSyn Stockholm och Medicinteknisk apparatur i hemmet) tar dagligen emot samtal från patienter. Kundenheterna tar emot samtal som handlar bland annat om uttag från hjälpmedelsförskrivningar, frågor kring leveranser, hämtning av hjälpmedel då behov av ett hjälpmedel upphört.
Hjälpmedel Stockholm och KommSyn Stockholm har också i uppdrag att erbjuda hjälpmedelskonsultationer. Tillsammans med vårdpersonal träffar patienten en hjälpmedelskonsulent och eventuellt en tekniker för att få rätt hjälp. Remiss skickas med information om patientens problem och målsättning för ett specifikt hjälpmedel. Patienten ska erbjudas en tid för konsultation inom 15 dagar (KommSyn Stockholm) respektive 20 dagar (Hjälpmedel Stockholm). Vid besöket närvarar patient, vårdpersonal, hjälpmedelskonsulent, anhörig eller assistent vid behov samt eventuellt även en hjälpmedelstekniker.
Hjälpmedelsverksamheterna levererar beställda hjälpmedel antingen direkt till patienten eller till förskrivaren som beställt dem. En anledning till att vårdpersonalen själv vill leverera hjälpmedlet till patienten kan vara att det behöver monteras i hemmet eller att det krävs en genomgång av hjälpmedlet före användning. Leverans ska utföras inom 4–15 dagar.
Figur 6:4| Andel hjälpmedelsleveranser som har levererats inom avtalad tid.
2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|
Förbrukningshjälpmedel i hemmet | 95 % | 97 % | 97 % |
Hjälpmedel Stockholm | 97 % | 98 % | 93 % |
KommSyn Stockholm | 99 % | 99 % | 98 % |
Medicinteknisk apparatur i hemmet | 99 % | 99 % | 98 % |
Ett hjälpmedel som används regelbundet behöver även service. Hjälpmedel Stockholm, KommSyn Stockholm och Medicinteknisk apparatur i hemmet har enheter med hjälpmedelstekniker och medicintekniska ingenjörer som utför service och reparationer på hjälpmedel. Uppdraget är att påbörja reparationer inom tre dagar. Målet är att laga hjälpmedel direkt men ibland behöver verksamheten beställa reservdelar och då kan det ta ytterligare någon dag innan hjälpmedlet är lagat.