2 Säker hälso- och sjukvård
En säker vård förutsätter att vi systematiskt arbetar med att uppmärksamma och åtgärda tänkbara risker. Målet är att öka medarbetarnas engagemang och minska antalet vårdskador.
Grunden för patientsäker vård är ett kunskapsbaserat arbetssätt som utgår från vårdprogram och övergripande anvisningar. SLSO har ett övergripande ledningssystem som bidrar med struktur och stöd i arbetet med patientsäkerhet. Varje verksamhet ska ha lokalt anpassade rutiner baserade på övergripande anvisningarna i ledningssystemet.
Engagerade medarbetare skapar säker vård
Säker hälso- och sjukvård förutsätter ett långsiktigt och systematiskt patientsäkerhetsarbete som engagerar alla chefer och medarbetare, från högsta ledning till vårdteamens och medarbetares dagliga arbete. Alla i verksamheten skapar tillsammans patientsäkerhetskulturen. En god patientsäkerhetskultur är en förutsättning för att skapa förändring mot en säkrare vård och ökad patientcentrering. Att mäta patientsäkerhetskulturen ger en temperaturmätning på upplevelser kring patientsäkerheten på arbetsplatsen. Mätningens resultat blir ett underlag för chefen att skapa en dialog i personalgruppen kring alla eller några utvalda frågor.
SLSO mäter patientsäkerhetskulturen i samband med den årliga medarbetarenkäten. Sedan 2018 används de nationella frågorna Hållbart säkerhetsengagemang (HSE). Det totala HSE- indexet för SLSO har ökat till 76 (jämfört med 75 år 2022). Indexresultatet ligger stabilt sedan flera år. Positivt är att följande frågor ”Jag påtalar när jag tror att något är på väg att gå fel, ”Jag vågar prata om mina misstag” och ”Jag blir alltid bra bemött på min arbetsplats när jag behöver hjälp” delas i stor omfattning av medarbetarna, se figur 2:1.